KIS Středočeského kraje
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Středočeského kraje vznikl za podpory Ministerstva zemědělství

Sdružení BENE-BUS chce zvýšit efektivitu autobusových linek v regionu

19/03/12

  Sdružení obcí BENE-BUS, které pomáhá organizovat dopravní obslužnost na Benešovsku, hledá způsob, jak zvýšit efektivitu autobusových linek. Jednou z možností je změna příspěvku jednotlivých obcí, který je v současnosti stanoven podle počtu osob trvale hlášených v daném v regionu. V budoucnu by se do jeho výpočtu mohly promítnout mimo jiné třeba i odjeté kilometry nebo počet lidí cestujících autobusem […]

 
Sdružení obcí BENE-BUS, které pomáhá organizovat dopravní obslužnost na Benešovsku, hledá způsob, jak zvýšit efektivitu autobusových linek. Jednou z možností je změna příspěvku jednotlivých obcí, který je v současnosti stanoven podle počtu osob trvale hlášených v daném v regionu. V budoucnu by se do jeho výpočtu mohly promítnout mimo jiné třeba i odjeté kilometry nebo počet lidí cestujících autobusem na území konkrétní obce, řekl místopředseda sdružení Martin Kadrnožka.
 
„Doprava v regionu má nastavené parametry a starostové je takto chtějí udržet. Takže spíš než škrty budeme hledat způsob spravedlivého příspěvku na financování jednotlivých spojů. Cílem toho hledání tedy bude přenést financování linek, které si myslíme, že by jezdit nemusely, na obce, které je požadují,“ dodal Martin Kadrnožka. U každého spoje, který vozí minimální množství cestujících, by měla být zdůvodněna jeho potřeba. Úpravám podle něj musí předcházet veřejná diskuse, aby obce byly ve finále ochotny takový způsob přerozdělení podpořit. Veřejná diskuse proběhne v následujících měsících, její výsledek by měla na podzim nebo v zimě schválit valná hromada sdružení tak, aby nová pravidla – pokud budou schválena – začala platit od roku 2013.
 
BENE-BUS spolupracuje při hledání optimálního financování dopravní obslužnosti také s ČSAD Benešov a.s., která jako majoritní dopravce v regionu zajišťuje 95 procent výkonů. Firma poskytla sdružení podklady v podobě statistik, tedy kolik osob přepraví na jednotlivých linkách a na kolika kilometrech.
 
Stanovení příspěvku podle počtu obyvatel není podle Martina Kadrnožky pro všechny obce úplně spravedlivé. Ve snaze zachovat BENE-BUS jako celek je proto třeba tuto nespravedlnost odstranit, jinak hrozí, že některé obce ze sdružení vystoupí. BENE-BUS je přitom důležitým partnerem také při jednáních se Středočeským krajem, který ze zákona zajišťuje základní dopravní obslužnost v regionu. Příspěvky na ni ale kraj rok od roku snižuje.
 
Jaroslava Tůmová
 
 
Kontakt pro další informace:
Martin Kadrnožka, tel.: 776 751 024, e-mail: kadrnozka@mestotynec.cz