Marian Jurečka zrušil především výběrová řízení zaměřená na marketing. V prvé řadě jde o zakázku „Ryba sladkovodní“ hrazenou z eurodotací v celkové výši 60 milionů korun bez DPH. „Rozhodl jsem, že v tomto případě budou uvedené finanční prostředky využity účelněji ve prospěch českého rybářství. Původní projekt směřoval na utracení peněz například na pronájem anglického autobusu double-decker, nákupy filetovacích nožů, pepřenek či holinek. To považuji za zcela nehospodárné plýtvání penězi, zejména ve chvíli, kdy se po předchozí kampani na „Rybu domácí“ v hodnotě 150 milionů korun prodeje ryb v zásadě nezměnily. Ministerstvo zemědělství navíc bude muset vrátit v této souvislosti zhruba 30 milionů Evropské komisi. Navrhnu, aby ušetřené prostředky byly použity na investice rybářských podniků do modernizace,“ uvedl ministr Jurečka.
Zrušeny byly i dvě zakázky na zajištění mediálního a marketingového servisu pro Ministerstvo zemědělství – každá zhruba za jeden milion korun bez DPH.
Pozastaveno a určeno k přepracování je rovněž dalších pět zakázek na IT systémy v celkové hodnotě 600 milionů korun. V oblasti informačních technologií zjistil v minulosti Nejvyšší kontrolní úřad na Ministerstvu zemědělství největší pochybení. Kvůli tomu udělil finanční úřad Ministerstvu pokutu půl miliardy korun. Jelikož zde jde o přímé i nepřímé pokračování kritizovaných projektů, u nichž audit stále probíhá, přistoupil ministr Jurečka ve spolupráci s IT odborníky na zásadní přeformulování podmínek zadávacího řízení tak, aby se už v budoucnosti nemohlo plýtvat s veřejnými financemi.
Hynek Jordán
ředitel Odboru komunikace MZe